Menjernih Makna Perubatan Islam

“Perubatan Islam Alternatif”

“Merawat Penyakit-Penyakit Kritikal Dengan Al-Quran”

Kerap kali saya balik ke kampung, mahupun mana-mana kawasan yang ramainya penduduk Melayu, ada sahaja iklan-iklan tentang perubatan Islam. Perkara ini mebuatkan saya tertanya-tanya, apakah makna sebenar perubatan Islam itu?

Biasanya, pengamal-pengamal perubatan Islam mendakwa bahawa mereka merawat penyakit dengan menggunakan ayat Al-Quran, menggunakan madu lebah, habbatus sawda’, bekam dan lain-lain lagi. Namun, apakah hanya rawatan berbentuk itu sahaja yang layak dijenamakan sebagai perubatan Islam? Kalau begitu, perubatan kafirlah jika menggunakan cara rawatan lain seperti teknik pembedahan dan ubat-ubatan moden.

Istilah Perubatan Islam 

Tiada istilah ‘perubatan Islam’ yang hanya merujuk kepada jampi atau bahan-bahan yang disebutkan oleh Nabi s.a.w semata. Berubat memang disuruh oleh Islam. Apa sahaja ubat yang mengikut kaedah perubatan yang betul maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh syarak. Ini termasuk perubatan dan ubat yang disebut oleh Nabi s.a.w, atau selainnya yang mengikut disiplin ilmu perubatan..

Sabda Nabi SAW :

Setiap penyakit pasti memiliki ubat. Bila sesuatu ubat bertepatan dengan penyakitnya maka dia akan sembuh dengan izin Allah Azza Wa Jalla
(Riwayat Imam Muslim)

Maka, perubatan moden, atau cina, atau india, atau melayu yang berasaskan kaedah yang benar, bukan haram, khurafat atau syirik maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh Islam. Bahkan jika diyakini boleh menyembuhkan seseorang yang sakit, maka ia disuruh oleh Islam tanpa mengira asal usul perubatan tersebut.

Tujuan Rasulullah SAW Diutuskan

Rasulullah SAW diutus kepada manusia bukan untuk mengajar ilmu perubatan. Baginda Nabi SAW diutus untuk mengajar manusia ini tauhid, ibadah dan akhlak. Baginda SAW hanya mengamalkan kaedah perubatan berdasarkan pengalaman dan persekitaran ketika itu.

Kata Ibn Khaldun:

“Maka perubatan yang diriwayatkan dalam syarak (hadis) kepada kita adalah dari jenis perubatan arab, sedikit pun bukan dari wahyu. Ia hanyalah perkara yang menjadi kebiasaan arab. Apa yang disebut keadaan Nabi s.a.w dalam hal ini termasuk dalam jenis adat dan jibiliyyah (tabiat kebiasaan) bukan kerana ia disyariatkan amal sedemikian rupa. Ini kerana Nabi s.a.w diutuskan untuk mengajar syariat, bukan untuk memperkenalkan perubatan atau adat kebiasaan yang lain” (Ibn Khaldun, al-Muqaddimah, 493-494. Beirut: Dar al-Fikr).

Oleh itu, setiap umat Islam apabila ditimpa penyakit perlulah berikhtiar mencari ubat atau kaedah rawatan yang dapat menyembuhkan tanpa mengehadkan kepada habbatus sawda’ dan madu sahaja. Sebaliknya, meneruskan ikhtiar mencari penawar selagi perkara itu bertepatan dengan syarak dan juga memberi manfaat kepada manusia.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s