Nik Aziz & Abdul Aziz

Seperti yang kita sedia maklum, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat meletakkan jawatannya sebagai MB Kelantan dan Timbalannya, Ustaz Ahmad Yakob menggantikan beliau setelah 22 tahun mentadbir negeri Kelantan. Maka, hati saya tergerak untuk menulis tentang Tuan Nik Aziz.

30 JUN 1994

Mak pernah beritahu kepada saya sewaktu saya kecil (agak-agak sekolah rendah), bahawa nama saya bersempena dengan nama Tuan Guru Nik Aziz. Sebelum saya lahir, ayah saya berdoa agar lahirnya nanti saya, jika lelaki (dan saya memang lelaki ya) akan dinamakan seperti nama Tuan Guru Nik Aziz, moga-moga saya menjadi alim dan soleh seperti Tuan Guru Nik Aziz.

Sungguh, saya bukanlah orang-orang soleh, namun saya sangat mencintai orang-orang soleh. Moga-moga dengan nama yang diberikan oleh ibu dan ayah saya, MUHAMMAD ABDUL AZIZ akan memberi semangat, dan membina peribadi yang mulia dalam diri saya.

BALIK KELANTAN  

Setiap kali hari raya, sama ada Aidilfitri atau Aidiladha, saya dan keluarga insya-Allah akan balik beraya di Kelantan. Setiap kali solat Raya, ayah saya akan membawa kami adik beradik ke Pulau Melaka, madrasah Tuan Guru untuk solat di sana.

Setiap tahun, solat raya diimami oleh Tuan Guru dan khutbah juga disampaikan oleh beliau. Setiap kali Tuan Guru memberikan khutbah, saya seolah-olah mendapat inspirasi dari ucapan dan kata-kata beliau, walaupun suara dan intonasi beliau tidaklah seperti jaguh pemidato, namun kata-katanya yang lunak, ucapannya padat dengan ilmu, nasihatnya membina himmah. Sungguh, beliau merupakan pemimpin yang baik.

Utusan Malaysia selalu mengatakan Tuan Guru Nik Aziz memberikan kenyataan yang sangat buruk terhadap BN/UMNO. Namun, sepanjang saya mengikuti ceramah Tuan Guru Nik Aziz, baik di Youtube mahupun dunia sebenar, tidak pernah beliau mengatakan perkara-pekara sedemikian kepada BN/UMNO. Itu hanyalah fitnah semata-mata.

JAMUAN DI RUMAH TUAN GURU

Gambar Jamuan Raya di rumah TGNA.

Usai solat Raya, beliau akan mengadakan jamuan hari raya di rumahnya. Satu-satunya makanan yang saya suka di sana ialah laksa Kelantan. Terbaik!!!

Rumahnya sederhana, binaan dari kayu. Sekilas pandang, rumahnya hanyalah seperti rumah rakyat marhain sahaja. Tidak lebih dari itu. Sungguh zuhud beliau.

 

JASA TUAN GURU

Sungguh banyak jasa Tuan Guru kepada pembangunan dan Islamisasi di Kelantan. Hanya Allah sahaja yang bisa membalasnya. Kini, Tuan Guru sudah pun meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan. Walaupun saya sekarang menetap di Kedah, namun saya juga berasa sedih dengan perletakan jawatan beliau. Semoga Kelantan terus makmur dan maju di bawah kepimpinan yang baru.

Saya menulis pos ini bukanlah kerana saya taksub dengan Tuan Guru, namun  peribadi yang beliau yang baik, semangat perjuangan beliau, harus kita contohi.

Usia Tuan Guru telah pun lanjut, kesihatan beliau yang semakin hari semakin surut. Moga Allah memberikan kesihatan yang baik untuk Tuan Guru.

Aku bersalam dengan Tuan Guru Nik Aziz. Bisakah aku menjadi sepertinya?

 

Leave a Reply

